Verkkokaupassa ilmainen toimitus yli 50€ tilauksista

Lonkkanivel ja sen liikkuvuus

Liikkuvuusharjoittelulla tarkoitetaan kehon venyvyyden sekä ulottuvuuden kehittämistä. Kehon hyvä liikkuvuus mahdollistaa optimaalisten suoritustekniikoiden tekemisen, kun taas rajoittunut liikkuvuus voi altistaa virheliikkeisiin, jolloin myös tuki- ja liikuntaelinvammojen riski kasvaa. 

Liikehäiriöillä tarkoitetaan rajoittunutta liikettä, mihin voi liittyä jäykkyyttä sekä kipua. Lonkan alueen liikehäiriössä liikelaajuus voi olla rajoittunutta, minkä takia keho voi kompensoida liikkeen vajausta jostain muualta. Esimerkkinä voidaan tarkastella lonkan heikkoa ojennussuunnan liikkuvuutta. Lonkan ojennuksella tarkoitetaan liikettä, missä reisiluu liikkuu taaksepäin kohti pakaraa. Kävelyn aikana lonkan ojennusta tapahtuu noin 15-25 asteen verran. Mikäli lonkan liikkuvuus on alle sen vaadittavan määrän, keho pyrkii kompensoimaan liikkeen rajallisuutta ottamalla sitä jostain muualta. Tyypillistä onkin, että lonkan vähäistä ojennusliikettä lisätään ojentamalla lannerankaa (alaselkää). Yllä mainittu selän liiallinen käyttö voi taas aiheuttaa pistekuormitusta lannerangan rakenteille ja aiheuttaa näin alaselkäkipuja tai muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Lonkan liikehäiriö voikin aiheuttaa alaselän liikekontrollinhäiriöitä. Lyhyesti kuvattuna liikekontrollinhäiriössä päinvastoin liikerajoitteisuutta ei ole, vaan kehon hallinta/laatu liikkeissä on heikkoa. Liikkuvuus on kaikilla yksilöllistä ja onkin lohdullista todeta, ettei jokaisen tarvitse kyetä spagaattiin. Liikkuvuuden tulisi olla jokaisen henkilön omien toiminnallisten harrastusten/työnkuvan vaatimalla tasolla.  

Lonkan aktiivisten liikelaajuuksien viitearvot: 

  • Lonkan koukistus: 120 astetta 
  • Lonkan ojennus: 30 astetta 
  • Lonkan lähennys: 30 astetta 
  • Lonkan loitonnus: 45 astetta 
  • Lonkan sisäkierto: 45 astetta 
  • Lonkan ulkokierto: 45 astetta 

Lonkan heikentyneeseen liikelaajuuteen voi vaikuttaa nivelkapselin, nivelsiteiden tai lihasten kireys. Myös osteofyyttien muodostumat lonkkanivelessä tai ahdas lonkka -oireyhtymä voi olla syy miksi liike on rajoittunut. Nivelten, kuten lonkan, liikkuvuutta parannetaan pääsääntöisesti aktiivisen harjoittelun kautta, esimerkiksi dynaamisten venyttelyiden, plyometristen harjoitteiden sekä toiminnallisten liikkuvuusharjoitteiden avulla. Manuaalisella terapialla voidaan pyrkiä vähentämään liikkeen tuottamaa kipua, mutta sen ei tule olla pääterapiamuoto, kun pyritään kehittämään liikkuvuutta.  

Alla linkki YouTube-kanavallemme videoon, johon olemme koonneet harjoitteita lonkan liikkuvuuden parantamiseksi. Näillä pääsee hyvään alkuun, mutta yksilöllisten eroavaisuuksien vuoksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi kannattaa kuitenkin ehdottomasti kääntyä fysioterapeuttiemme puoleen, jolloin sinulle räätälöidään oma henkilökohtainen harjoitusohjelma ja edistymistäsi voidaan seurata. 

https://youtu.be/pU6wIsyjeUs 

Kirjoittaja: Janne Okkonen, fysioterapeutti

Lähteet: 

Terve urheilija  

Nivelet ja mittaaminen 2012

Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt 2018

Fysioterapeutin käsikirja 2018

Fysioterapeutti

Matias Ruotsalainen

Moikka, olen Matias Ruotsalainen, tammi-helmikuussa valmistuva fysioterapeutti. Harrastustaustaa urheilun parista löytyy monesta eri lajista, josta 7 vuotta hanmoodon parissa vietetty. Hanmoodon takia kiinnostukseni fysioterapia-alaa kohtaan alkoi, koska siellä jouduin miettimään miten keho toimii missäkin tilanteessa.

Viime syksyn aikana suoritin Fysiomakerilla neljä kuukautta kestäneen harjoittelun. Harjoittelun aikana syvensin osaamistani manuaaliseen terapiaan ja hierontaan. Sain harjoittelun aikana hyvää palautetta hieronnastani ja napakoista otteistani.

Mielenkiinnon kohteitani ovat tuki- ja liikuntaelimistön vaivat ja niiden ennaltaehkäisy. Vastaanotolla kohtaan sinut yksilöllisesti ja huomioin toiveesi ja tavoitteesi.

Tervetuloa käsittelyyn!

Erikoisosaaminen:

Stressikäsittely

Saa 5€ alennusta hieronnasta!

Tilaa uutiskirjeemme ja saat seuraavasta hieronnasta 5 euron alennuksen. Alennus voidaan käyttää vain kerran.

Fysioterapeutti

Kari-Pekka Sirkka

Morjens! Olen Kari-Pekka Sirkka, vuonna 2012 Tampereen Ammattikorkeakoulusta valmistunut fysioterapeutti. 
Iisalmessa syntynyt, savolainen sydämeltäni. Vastaanotolleni voit tulla erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoitoon.

Pyrin työssäni etsimään tarkasti vaivojen alkuperäiset syyt, olivat ne jonkin lihasten heikkoudesta tai vaikka fascioiden kireydestä johtuvia. Ohjaan asiakkaalleni täsmälliset harjoitteet ja käytän hoidon mukana tarvittaessa manuaalisia käsittelytekniikoita, akupunktiota, teippausta ja fysikaalisia hoitoja.

Vapaa-ajallani minua pitävät kiireisenä kaksi pientä lastani. Urheilutaustaa minulta löytyy kamppailu-urheilun parista, viime vuosina harjoitteluni on ollut pääasiassa kuntosaliharjoittelua.

Tervetuloa vastaanotolleni!

Erikoisosaaminen:
-Niska-hartiaseudun kiputilat
-Alaselän kiputilat
-Olkapään kiputilat
-Polvikivut
-Akupunktio
-Purentalihaskäsittely

Lisäkoulutukseni:
-Fasciarautahieronta
-Purentalihasten fysioterapia
-Voimaharjoittelusta ja valmentavasta fysioterapiasta apua tulokselliseen fysioterapiaan
-Hoitava Hengitys
-Selkärangan manuaalisen tutkimisen ja hoidon peruskurssi (C1-2 OMT -kurssi)
-Voimaharjoittelun perusteet fysioterapeuteille
-Kinetic Control: alaselkä-lonkka & niska-olkapää
-Fasciakäsittely ( Anatomy trains)
-Akupunktio
-Mekaanisen diagnosoinnin ja terapian kansainvälinen perustutkinto (cert. MDT, McKenzie)